FiiO, renomowany producent sprzętu audio, wprowadza na rynek swoje najnowsze dzieło – S15, pierwszy pełnowymiarowy...
Subwoofery: otwarty czy zamknięty? Jaki wybrać?
Wybór odpowiedniego subwoofera zawsze jest wyzwaniem. Nie tylko dla amatora, ale i dla wprawionego audiofila. Jednym z kluczowych pytań jest: subwoofer otwarty czy subwoofer zamknięty? Obie konstrukcje mają swoje zalety i wady, które mogą determinować ich wpływ na odbiór dźwięku w Twoim systemie audio.
W tym artykule przyjrzymy się bliżej obu typom subwooferów, analizując ich charakterystykę brzmienia, moc, wymagania przestrzenne i inne czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy zakupie. Pomożemy Ci zrozumieć, jaki typ subwoofera najlepiej sprawdzi się w Twoim systemie i pomieszczeniu, aby uzyskać optymalne efekty na jakich Ci zależy.
Subwoofer otwarty vs zamknięty - różnice:
Subwoofer z obudową otwartą (bas-refleks): Posiada otwór w obudowie, który sprawia, że jest ona wentylowana. Zwiększa to poziom natężenia dźwięku ale zazwyczaj oznacza to także mniejszą kontrolę, co objawia się efektem dudnienia. Wynika to z faktu, że obudowa bas refleks korzysta z efektu rezonansu akustycznego, którego zadaniem jest wzmocnienie pracy membrany głośnika. Przy czym membrana jest zbudowana pod kątem doskonałej kontroli dźwięku, a otwór rezonansowy niestety, nie dorównuje jej w tym zakresie.
Czy jest różnica w jakim miejscu obudowy jest bas-refleks?
Zasadniczo nie. Producenci instalują rury bas-refleksu z przodu, z tyłu, od dołu a nawet z boku subwooferów, ale nie należy zbytnio przejmować się umiejscowieniem wentylacji. Jedynym wyjątkiem jest chęć dosunięcia do ściany subwoofera na mniej niż 20 centymetrów. Wtedy należy unikać kontaktu ujścia bas-refleksu w kierunku muru.
Subwoofer z obudową zamkniętą: Nie posiada otworu w obudowie, co zapewnia bardziej precyzyjny i kontrolowany bas. Zwykle jest jednak mniej wydajny i wymaga większej pojemności obudowy oraz mocniejszego wzmacniacza, aby osiągnąć ten sam poziom natężenia dźwięku, co subwoofer otwarty. Innymi słowy subwoofer zamknięty co do zasady jest lepszy ale i droższy. Jeśli więc dysponujemy nieograniczonym budżetem możemy rozpocząć poszukiwania od tego typu aktywnego głośnika niskotonowego.
Subwoofer otwarty vs zamknięty - zastosowanie:
Subwoofer z obudową otwartą (bas-refleks): w skrócie jest to subwoofer do kina domowego. Wszędzie tam, gdzie wymagane jest duże natężenie dźwięku za rozsądne pieniądze np w tanim kinie domowym lub w kinie domowym na dużej przestrzeni. Tego typu urządzenie dobrze też sprawdza się w muzyce elektronicznej i dyskotekowej - gdzie bas ściele się gęsto. Subwoofer z bas refleksem zapewne polubią także fani mocnej stopy perkusyjnej - gdzie objętość jest ważniejsza od struktury basu.
Subwoofer z obudową zamkniętą:w skrócie jest to subwoofer do stereo. Audiofilska muzyka i audiofilskie ucho właściciela systemu stereo. Zamknięty subwoofer z zasady stosuje się do stereo, aby wzmocnić najniższe partie instrumentów takich jak: perkusja, organy, czy kocioł. Szczególnie wartościowym rozwiązaniem jest wtedy, gdy słuchamy muzyki stosunkowo cicho, ponieważ nasz słuch wymaga dźwięku o krzywej V. Wynika to z osłabienia czułości ludzkiego słuchu na skrajach pasma czyli w tonach wysokich i niskich.
A co jeśli chce słuchać muzyki używając subwoofera z bas-refleks?
Nic straconego, to kwestia nieco bardziej wysublimowanego podejścia i poszukania w rynku nieco bardziej wyspecjalizowanych produktów. Przede wszystkim należy rozejrzeć się za większym subwoofer z dłuższym i węższym bas-refleksem lub np z dwoma. Tego typu podejście poprawia kontrolę nad basem przy wysokim jego natężeniu.
Niemniej ważne jest wybranie urządzenia z systemem korekcji akustyki pomieszczenia i szerokimi możliwościami regulacji np z pomocą aplikacji. W systemy korekcji wyposażone są na przykład subwoofery SVS i Paradigm.
A co jeśli chce oglądać kino domowe używając subwoofera zamkniętego?
Nic straconego, o ile lubisz umiarkowaną ilość basu lub masz przestrzeń an naprawdę duży rozmiarowo subwoofer, a najlepiej dwa subwoofery. Dwa zamknięte subwoofery to optymalne połączenie - zapewniają głęboki, sążnisty bas i doskonałą kontrolę nad dźwiękiem. Wady to z pewnością konieczność zaawansowanej kalibracji.
Subwoofer otwarty vs zamknięty - jak ustawiać w pomieszczeniu?
Subwoofer z obudową otwartą (bas-refleks): daleko od ścian, chyba, że subwoofer jest o wiele za mały do pomieszczenia w jakim pracuje, wtedy doregulować odległością od ściany siłę basu (im bliżej ściany, tym mocniejszy ale i mniej kontrolowany bas).
Subwoofer z obudową zamkniętą: daleko od ścian, a jeśli bas jest za słaby można go wzmocnić dosuwając subwoofer do ściany (im bliżej ściany, tym mocniejszy ale i mniej kontrolowany bas).
Subwoofer otwarty (bas refleks) czy zamknięty? Podsumowanie
Subwoofery otwarte (bas refleks) są zdecydowanie bardziej popularne. Właściwie nie istnieją tanie subwoofery zamknięte. To wiele mówi o tym, w przypadku jakiej obudowy łatwiej jest wykrzesać akceptowalne dla konsumentów parametry natężenia basu. Gdy koszty grają pierwsze skrzypce, bas refleks to najlepszy wybór.
Czy to oznacza, że subwoofery z bas refleksem to brzydko mówiąc “tanie mięso”? Nie, nic z tych rzeczy. Jest to technologia bardziej dostępna, ale z olbrzymim potencjałem, który rośnie wraz z ceną. Właściwym jest powiedzieć, że dopiero konstrukcje ze średniej półki pokazują na co stać bas refleks, dzięki zaawansowanym technologiom cyfrowym np korekcji akustyki pomieszczenia.
Wtedy też obudowa otwarta jak najbardziej może sprawdzić się nawet w zaawansowanym systemie stereo jednocześnie robiąc świetną robotę w kinie domowym. Zasadnicze znaczenie ma tutaj akustyka pomieszczenia - puste pomieszczenia bez odsłoniętym narożnikami bez materiałów pochłaniających dźwięk to nie jest idealne rozwiązanie dla subwooferów, które potrafią krzesać z siebie dużo decybeli.
Zupełnie inną kwestią jest jakość basu w muzyce audiofilskiej - tutaj do gry wchodzą konstrukcje zamknięte. Często dublowane celem poprawy natężenia dźwięku przy zachowaniu topowej jakości brzmienia. Gdy oczekujecie idealnego wybrzmienia kontrabasu, siły i barwy organów, które ciągną kościelną wilgocią, to zamknięty subwoofer z wyższej półki jest absolutnie niezastąpionym elementem nagłośnienia stereo.
Tak, subwoofery do stereo to temat normalny, naturalny i niezbędny. Wszystkie studia nagraniowe opierają się na systemach 2.1 lub z większą ilością subwooferów, gdyż żadna pasywna, a nawet aktywna kolumna nie odda poprawnie skali, siły i proporcji niskich tonów w muzyce. Wiedzą to muzycy, wiedzą to realizatorzy dźwięku, najwyższa pora, żeby zaakceptowali do audiofile.
Wybierasz subwoofer? Pamiętaj o naszym asortymencie: kable do subwoofera.
Ostatnie komentarze